• +45 93 91 91 22
  • kristian@dceo.dk
  • Aalborg

Krav til E commerce manager

Disse 3 krav skal du som minimum stille til din
e commerce manager!

Du er måske direktør eller bestyrelsesmedlem i en virksomhed, hvor I har en del onlinesalg. Der er truffet beslutning i virksomhedens direktion om, at virksomheden skal satse benhårdt på e-handel, og at I ikke må komme bagefter konkurrenterne. Så langt så godt.

I vælger muligvis i virksomheden at ansætte en e commerce manager, som skal tage ansvaret for at skabe vækst online. I placerer vedkommende i huset og giver også jeres nye e commerce manager taletid for ledelsesgruppen, således at I får synliggjort, hvorfor I nu har ansat denne ressource.

Men hvilke krav og forventninger stiller du til din e commerce manager? Hvornår er din nye e commerce manager en succes? Her er de 3 første krav, jeg ville stille min e commerce manager.

e commerce manager og hvilke krav du skal stille

Krav nr. 1:

Din e commerce manager skal komme med en tydelig og præcis plan

Det lyder logisk, men ofte bliver der ansat en e commerce manager, der “skal forme sin egen stilling”. Det er for såvidt også fint, men det er ikke fint, hvis planen ikke er skarp eller ikke kommunikeres ud. En plan bør være super enkel og forståelig, og bør kun bestå af nøje definerede aktiviteter. Et eksempel:

Aktivitet 1:
Hvad er aktiviteten: Få flere tilmeldinger på nyhedsbrevet
Hvordan skal aktiviteten udføres: Ved at indføre popup på websitet med tilmeldinger i form af konkurrencer
Hvornår er aktiviteten en succes: Når vi når 1.000 tilmeldinger
Hvornår skal aktiviteten være gennemført: Senest 31/12-2024

BUM; mere skal der ikke til. E commerce manageren har nu lavet en specifik plan. Den er tidsbestemt, den er målbar, den er nem at kommunikere – og den er super nem at følge op på. Har vi nået de 1.000 tilmeldinger = succes, eller har vi ikke = øg indsatsen… Læs mere om prioritering af opgaver her

Krav nr. 2:

Din e commerce manager bliver nødt til at tænke som en købmand

Jeg ser dagligt diverse nyhedsbreve og tilbud på produkter, som rammer helt skævt fra webshops. Enten har e commerce manageren valgt at annoncere for produkter, der er så billige, at selvom der bliver solgt 1.000 stk., så er det ikke nok til at dække omkostningerne for tidsforbruget, i forhold til at lave kampagnen. Du skal virkelig sælge mange (eller have en ekstrem høj dækning), hvis du kan skabe succes ved at markedsføre produkter under kr. 100,- pr. stk. – Drop det..

En anden faldgrube som e commerce manageren ofte gør, er at sætte rugbrødsvarer på tilbud. Hvis din bestseller er kopipapir, og kunderne køber det uanset hvad, fordi det netop er en forbrugsvare – så mister du altså omsætning, hvis du vælger at sætte det 10% ned i pris. Det kan godt være du sælger mere – men det er svært at hente de manglende 10% hjem igen. Det er sjældent en god ide. Så stil krav til din e commerce manager, at han/hun tænker som en købmand.

Krav nr. 3:

Skal din e commerce manager lave rapportering til dig eller din direktion, så skal rapporteringen give værdi.

“Hej Chef.. Jeg har lige taget nogle tal med om conversionrates, roas og så lige lidt Engagement rate”..
Direktøren vil sige – nå og hvad har det så givet på bundlinjen (uden i øvrigt at kende til ovenstående begreber)
… Hør – det er vigtige punkter, men kun for en e commerce manager. Det skal og må ikke blive et styringsredskab på direktionsniveau. Her er det vigtigste, om der bliver omsat noget på aktiviteterne og om det flytter dækningsbidraget. Derfor stil krav til din e commerce manager, at vedkommende interesserer sig for indtjening, omsætning og omkostninger – så er I rigtig langt!

Vil du have vejledning og hjælp i forhold til at sætte krav, forventninger og målsætninger for din e commerce afdeling, så kontakt Kristian Bluhme på 93 91 91 22 for uvildig sparring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *